Monday, December 28, 2009

Selamat pengantin baru...

Pada hari ini (26/12/2009) suasana pagi sungguh sejuk, kabus tebal dan tiada tanda-tanda sang suria akan muncul. Dari tingkap bilik saya melihat masih ada rintis-rintis sisa hujan yang masih berbaki menitik malas dari atap rumah. Sungguh dingin dan terasa hendak tidur semula...

Selapas Solat Subuh dan setelah menyelesaikan rutin ibadah, saya terus turun ke tingkat bawa sambil membawa majalah yang baru saya temui iaitu majalah Solusi. Saya sangat suka majalah ini banyak pengisian Rohani yang boleh dimanfaatkan semaksima mungkin. Pernah satu hari seorang rakan sekerja saya bertanyakan apa yang saya baca terlalu kusyuk semasa di pejabat. Saya jawab bersahaja...” majalah Solusi bah ini cikgu....

Cikgu Emy seakan inginkan kepastian. Majalah Solusi? Yup....saya menjawab selamba...apa yang menarik majalah tu sampai kusyuk membaca? Ehm....majalah islamik dan banyak info berguna dan ada unsur mendidik jiwa....berapa harganya? Kata cikgu Emy kembali...dalam RM9 kalau di semenanjung dan RM12 kalau di kk, tapi diranau RM16 cikgu... dengan lontaran suara yang agak jelas saya beritahu cikgu Emy...isk isk mahal tu, kalau saya beli makanan lebih bagus, kenyang lagi...cikgu Emy bersuara kembali..saya hanya mampu melirikkan senyuman sahaja....

Saya hanya berdiam diri, dalam hati hanya tuhan yang tahu...setiap orang ada benda yang kita beli tapi tak berkira sangat sebab ianya banyak manfaat untuk saya juga orang di sekeliling saya. Kalau Majalah Hiburan...memang tak pernah beli sebab tiada kepentingan...biarlah orang lain cakap saya membazir tetapi bagi saya untuk mendapatkan ilmu tidak salah jika kita berbelanja untuk mendapatkan mutiara ilmu yang ada di dalam majalah Solusi berbanding majalah Hiburan semata-mata.

Alamak....jauh pula mengomel sendirian.....

Tit..tit... tiba-tiba handset saya berirama...

1 massage received

Salam...
Pukul berapa c Daya punya majlis tu?
Nanti kita pi sekali a....
-Rul

Saya membalas SMS
Wslm
insyaAllah dalam pukul 2 petang ini...
ok..nanti kita pi sama-sama

Pada pukul 11.30 pagi saya bertolak dari rumah ke pekan Ranau, perjalanan mengambil kira-kira 45 minit untuk ke sana dari kampung halaman. Apabila sampai di rumah sewa kelihatan kereta baru Rul sedang berparking di hadapan rumah. Myvi Kelabu Asap...cantik sekali SubahanAllah....kebetulan 15 minit berada di rumah azan Zohor berkumandang menandakan masuk waktu solat Johor. Selapas solat zohor saya bertanya samaada rul dah beli hadiah ke belum? ” Rul..ko sudah beli hadiah untuk c daya ka? Belum balas rul....saya pun belum ini sambung saya selamba...kita pi beli la lepas ini cadang saya...rul angguk tanda setuju.

Pukul 1.15 saya dan Rul telah ke pekan Ranau untuk membeli hadiah.....semasa memilih hadiah yang sesuai tiba-tiba handset ini bergetar ....trutttt....trutttt saja saya silentkan sebelum jalan tadi....

1 massage received

Salam..
Nai, aku ikut sekali ya...
Aku dan widad...
Kami tunggu di sekolah...
- farisia

Saya jawab ringkas saja...ok....

Setelah membeli hadiah rul memandu kereta menuju ke sekolah untuk mengambil cikgu farisia dan Widad. ’’Nai, ko tau ada bawa kad c daya ka? ” Tiba-tiba cikgu farisia bersuara. ” tiada la pula, saya lupa la..” “ rul ko ada bawa” saya bertanya kepada Rul.. “ ala saya pun tiada tebawa ini” jawab rul sambil tekun memandu. Farisia bersuara kembali....” nasib baik c widad bawa”. Saya meminta kad dari widad untuk melihat lokasi kampung Minihas Lohan. Pada mulanya saya begitu yakin kampung itu jauh lagi...tetapi apabila jalan dah agar jauh namun tidak juga terlihat kelibat orang ramai menghadiri majlis perkahwinan, maka saya mohon untuk melihat semula peta tersebut.

Astagfirullah....kita sudah jauh la nie....kena pusing balik ini saya bersuara...kita kena ikut jalan Masjid al-khausar la....rul tanpa banyak bertanya terus saja membuat pusingan kembali untuk ke jalan Masjid yang saya maksudkan. Alhamdulillah setelah meredah jalan yang berliku dan agak berlumpur sampai juga kami di rumah pengantin. Meriah dan wajah pengantin nampak berseri- seri. Alhamdulillah nampaknya cikgu Daya dah berubah status dari Cik ke Puan.

Biarlah syaitan menangis tersedu......

Semasa kami menjamu selera hujan turun agak lebat namum majlis tetap juga ceria...tetamu pula makin bertambah
Syukur.....20 minit berlalu hujan beransur reda seketika...kami mengambil kesempatan bersalaman dengan pengantin dan mengucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU, MOGA KEKAL HINGGA KE AKHIR HAYAT DAN MENDAPAT KEBERKATAN HIDUP. Setelah semua dah bersalaman maka kami meminta izin untuk balik memandangkan kami tidak membawa payung pun...jadi masa hujan reda inilah kami ambil kesempatan untuk balik....Cikgu Nurhidaya dan Cikgu Abdul Wahab akhirnya bersatu di bawa mawaddah warahmah keberkatan Ilahi. Alhamdulillah.

Lambaian mesra raja sehari mengiringi rentak kaki kami ke kereta....alhamdulillah terlaksana sudah satu tanggungjawab hak muslim dengan muslim yang lain iaitu memenuhi undangan sahabatnya...

Semasa perjalanan balik teringat pula rakan sekelas dulu semasa belajar di SEMEKAR ISLAMIC SCHOOL. ( bila lagi nak memuji sekolah sendiri) iaitu Johari matlan @ Joe. Cikgu farisia meminta tolong agar dia dan widad dihantar ke station Unser kerana mahu balik KK petang tu juga...selepas menghantar mereka Rul terus sahaja meneruskan perjalanan ke rumah Joe.

Joe adalah rakan seperjuangan saya semasa menuntut di SEMEKAR, satu blok asrama semasa ting 1 dan semasa form 3 saya dan joe duduk bersebelahan dalam kelas. Joe selalu bercerita tentang kampung neneknya di Sandakan sambil membuat lakaran lagi. Saya sungguh gembira sebab ada kawan seceria joe. Selapas PMR kami memilih aliran masing-masing tapi cuma sebelah kelas saja pun....tapi pada masa tu saya dah tak selalu bercerita dengan dia sebab blok asrama sudah berjauhan tambahan pula saya jarang keluar kelas. Nak study for SPM...alhamdulillah dapat juga result yang baik membolehkan saya melayakkan diri ke IPT. Never mind...semuanya telah berlalu...kini masing-masing dengan kejayaan sendiri...Alhamdulillah....

Tanpa disedari kami telah pun dekat dengan rumah Joe. Kalau tiada peta pun boleh sampai sebab kami memang dah biasa ke rumah Joe semasa zaman persekolahan dulu.
Setiba di sana saya bertemu dengan rakan sebatch masa di SEMEKAR dulu, senior dan junior pun ada. Antara Ruze dan wife, fsal + wife dan baby, jumardi, Abg Indra, Adzry + wife (kak gatie) + 2 cahaya mata, linie, Wak + wife dan 2 heronya dan ramai lagi….terasa macam mini Reunion pula….lama tidak berjumpa jadi saya mengambil kesempatan untuk bertanya khabar kepada rakan-rakan seperjuangan.

Alhamdulillah semua menjadi orang....teringat pula pesan cikgu hafiz masa form 3. saya dan joe tidak dapat menahan lucu bila cikgu hafiz katakan kamu semua ini kelas 3 Abu Bakar jangan jadi macam abang kamu tahun lepas...jangan nak jadi Tahi di sekolah ini. Namun kami hanya tersenyum memandangkan cikgu Hafiz sedang memberi nasihat. Kata-kata itulah yang menyebabkan subjek cikgu hafiz tidak pernah Merah di kelas 3AB.

Majlis Joe sungguh meriah, ramai kenalan dan sahabat handai juga keluarga datang bertandang untuk meraikan pasangan Raja Sehari itu. Saya tidak boleh lama memandangkan hanya menumpang kereta orang. Sebelum berpisah kami bersalaman. Syukurku panjatkan kepadaMu ya Rabb kerana memberi kesempatan untuk diri ini menziarahi sahabat-sahabat saya.

Alhamdulillah, tahun ini saya telah menyaksikan 5 majlis perkahwinan iaitu perkahwinan Ust Rukimin diikuti oleh Ust Ahadin, Ust Madrissaffiee, Cikgu Nurhidaya dan akhir sekali En. Johari. Saya doakan semoga kalian akan berkekalan hingga ke akhir hayat. Amin Ya rabb..

No comments:

Post a Comment